Als orhtopedagoog-generalist, maar ook als leerkracht, ben ik altijd geïnteresseerd geweest in kinderen waarbij de ontwikkeling soms net iets anders gaat dan bij anderen. Dit betekende dat ik mij ben gaan ontwikkelen op verschillende gebieden, aangezien dit bij mijn vak als orthopedagoog-generalist hoort. Daarbij merkte ik dat er nog te weinig aandacht was voor kinderen die slim en intelligent waren, maar die niet bleken te functioneren op het niveau dat je van hen mocht verwachten. Ook zag (en zie) ik regelmatig kinderen die kenmerken hebben van een hoogbegaafd kind, maar ook veel gedragskenmerken laten zien van autisme en/of AD(H)D. Om dit op een goede manier te kunnen onderzoeken ben ik gericht cursussen gaan volgen en ben mij steeds meer gaan specialiseren in hoogbegaafdheid en eventuele aanwezige kenmerken van een ontwikkelingsstoornis als autisme of AD(H)D. Het is in eerste instantie niet mijn bedoeling om een diagnose te stellen (tenzij dit natuurlijk duidelijk aanwezig is en de diagnose helpend is), maar vooral om samen met ouders de sterke en minder sterke kanten van een kind in beeld te brengen en zo te kijken wat uw kind nodig heeft om beter te kunnen functioneren op school en lekkerder in zijn of haar vel te zitten. Hierbij betrek ik altijd de hele omgeving van een kind, dus niet alleen de ouders maar ook de school door middel van observaties en gesprekken met de leerkracht(en).